30 denní průvodcepro těhotenství

Gratulujeme k vašemu rozhodnutí! Založení rodiny je jedním z největších rozhodnutí našeho života, naplněného vzrušením, výzvami a krásami. Po přečtení tohoto článku budete mít určitě pocit, že jste fyzicky i psychicky připravena mít dítě. To vám slibujeme! 🙂

Posbírali jsme všechny kladné zkušenosti pediatrů a matek, a připravili jsme tento seznam 30 věcí, které byste měla udělat ještě před tím, než se s partnerem začnete o miminko snažit.

1. Ukončení antikoncepce

Určitě si říkáte, „no to je přece jasné, že se musí nejprve vysadit prášky“. I přesto to zmíníme, a hned jako nejdůležitější bod č. 1. Takže, pokud chcete otěhotnět, musíte přestat používat antikoncepční prostředky, ať už jde o léky nebo jiná řešení. Po vysazení antikoncepce se početí může objevit již velmi brzy, ale nezoufejte, pokud se tak nestane. U zdravých párů může trvat početí přirozenou cestou až dva roky, a bohužel takováto vysoká délka je čím dál běžnější v dnešní moderní době.

2. Doplňte potřebné látky na podporu plodnosti

Těhotenství je zátěží pro zásobu živin v těle. Existují přírodní produkty, které podporují plodnost a těhotenství, nebo také jsou k mání i speciální vitamíny, kde jsou v pilulkách obsaženy všechny možné živiny potřebné pro početí a pro správný průběh těhotenství matky i plodu.

Je tedy vhodné se zajímat o takové přípravky ještě před početím, protože to zabrání tomu, aby v těle chyběl jakýkoli vitamin nebo minerál. Nic se ale nemá přehánět. Nejprve doporučujeme jít pozvolna přírodní cestu, např. formou bylinných směsí s bylinek, které podporují těhotenství. Jeden z nejlépe hodnocených čajů u žen je např. čaj na podporu těhotenství od Herbářky. Pamatujte, přírodní látky jsou vždy pro tělo lepší volbou!

3. Začněte brát kyselinu listovou

Těhotné ženy potřebují během těhotenství asi dvakrát více kyseliny listové, než normálně. Ukázalo se, že kyselina listová pomáhá předcházet defektům nervové soustavy, což je jedna z nejčastějších vývojových poruch plodu. Kyselina listová také podporuje správný růst plodu.

Kyselinu listovou začněte brát klidně již 3 měsíce před snažením a ujistěte se, že ji vaše tělo dostanete nejméně 400 až 800 µg denně! Pokud se rozhodnete brát nějaké multivitamíny v tabletách, zjistěte si, jaké množství kyseliny listové je tam obsaženo, a doplňte pouze to množství, které vám do limitu schází.

S dávkováním začněte určitě pozvolna, není dobré hned od prvního dne do sebe dostat 800 µg. 800 µg je dávka, která je vhodná až když zjistíte, že jste těhotná.

4. Zkontrolujte své stravovací návyky

Doplňky stravy ve formě vitamínů či bylinných čajů slouží k doplnění chybějících látek v těle, ale v žádném případě to není náhrada za zdravou stravu. Proto se pokuste zařadit do svého jídělníčku více zeleniny a ovoce. Na čerstvé zelenině, ovoci a kvalitním mase postavte svoje stravování a snažte se vyvarovat průmyslově zpracovaným potravinám.

5. Přestaňte kouřit a pít alkohol

Kouřením vystavuje sebe i plod škodlivým chemikáliím, zhoršuje průtok krve a později může způsobit i předčasný porod. Konzumace alkoholu může vést k fetálnímu alkoholovému syndromu. Je lepší, abyste se těhto návykových látek vzdali již před otěhotněním.

6. Pohyb

Mnoho lidí přestává sportovat, když se rozhodnou, že chtějí dítě, protože se obávají, že by to mohlo poškodit dítě během časného těhotenství. Naopak! Cvičení je také skvělý způsob, jak se připravit na těhotenství. Stačí, když budete projevovat zvýšenou aktivitu 4 až 5x týdně po dobu cca. 30 minut. Může to být běh, jóga, jízda na kole, cvičení s vlastním tělem apod. Silový trénink s těžkými vahami na čince však není doporučován. Pokud cvičíte s trenérem, měli byste ho informovat, že vaše tělo připravujete na dítě.
Pokud právě začínáte s aktivním cvičením, nejprve zkuste jen chodit, nejprve po dobu 10-15 minut, pak tuto dobu postupně zvyšujte. Pokud jste fyzicky aktivní, můžete klidně zacílit na 150 až 300 minut cvičení týdně.

7. Všeobecné lékařské vyšetření

Je důležité provádět každoroční preventivní prohlídky, protože to je jediný způsob, jak včas odhalit zdravotní problémy. Obvodní lékař si vás prohlédne, prohmatá, změří tlak, vezme moč, krev, a udělá testy. Pokud otěhotníte, je zejména krevní test to nejdůležitější (z krve se také později 100% potvrzuje těhotenství). Nezapomeňte tedy na svého obvodového lékaře. Pokud vás něco trápí nebo bolí, neváhejte mu to sdělit. Také mu sdělte, jaké léky a doplňky stravy užíváte.

8. Udělejte něco bláznivého, dokud je čas

Během těhotenství existuje mnoho aktivit, které nejsou bezpečné jak pro nastávající matku, tak pro vyvíjející se dítě. Pokud si chcetesi již delší dobu chcete vyzkoušet nějaký extrémní sporty či jiný extrémní zážitek, teď je ten správný čas uvolnit adrenalin! V těhotenství to už nemusí být tak vhodné.

9. Sledujte svoji periodu

Bedlivě sledujte pravidelnost svého menstruačního cyklu – pomůže vám to určit čas, kdy jste nejproduktivnější (resp. kdy je nejvhodnější doba pro milování). Rovněž si tak usnadníte odhalení a včasné řešení potenciálních problémů (špinění, nepravidelnost menstruace).

Jednoduše zaznamenávejte, kdy cyklus začíná a končí a sledujte, jak se jeho délka každý měsíc mění. Průměrná délka menstruačního cyklu je cca 28 dní. Chytré telefony již nabízejí mnoho použitelných aplikací pro sledování cyku a podle vámi zadaných údajů vám určí dny, které jsou nejvhodnější pro milování.

10. Vyhněte se toxinůmu v pracích prostředcích a kosmetice

Velkému množství toxinů může být škodlivých pro vývoj plodu. Jak a kde se vyhnout toxinům:
• Vyhněte se parfémům obsahujícím syntetické materiály
• Používejte plasty bez obsahu z BPA (na obalech je někdy uvedeno „BPA free“)
• Vybírejte čisící prostředky pokud možno bez obsahu chemikálií
• Používejte nejlépe BIO kosmetiku bez parabenů

Může se vám zdát, že je toho hodně a že je zbytečné to tolik řešit, ale věřte mi, že za tyto kroky bude vděčná pouze vaše pokožka a pohoda.
Věnujte tomu čas…

Zde je pár tipů na úklid domácnosti:

  • k odstranění vodního kamene je dobrá směs octa a vody.
  • k umývání podlah a sanity přidejte do 1 kbelíku s vodou 1 l octa, 2 lžíce jedlé sody a 10 až 12 kapek éterického oleje (např. levandulový olej, který má taky vynikajícími dezinfekčními vlastnostmi).
  • k čištění sporáku a koupelny můžete použít jedlou sodu.

11. Procvičte si stres

Najděte správnou metodu pro zvládnutí stresu v harmoni. Hodně to pomůže během těhotenství a v prvním roku po porodu. Co může být účinný prostředek proti stresu? Jóga, chůze, čtení, hudba… v podstatě cokoli, co vás baví. Vyhraďte si alespoň 20 minut každý den, abyste udělali něco, co vás uklidňuje a vyvažuje.

12. Vytvořte ve svém životě „místo“

Když přijde do života něco nového, je naprosto nezbytné, abychom do programu dne tyto věci vtlačili. Mnoho lidí jede na maximum, protože nesnáší „nečinnost“ (a prádný kalendář). Pokud takto také trávíte všední dny, je čas trochu zatáhnout ruční brzdu a vytvořit prostor pro „něco nového“ 🙂 To však neznamená, že musíte ze svého seznamu úkolů vymazat všechno; jen to prostě hezky pomalu dělat v klidnějším tempu, abyste měli čas odpočívat, dobíjet se a relaxovat.

13. Řekněte o vašem záměru gynekologovi (či gynekoložce)

V závislosti na situaci a okolnostech (věk, předchozí problémy s plodností atd.), může být vhodné říct váš nový záměr s početím gynekologovi. Ten vám dle uvážení a vašich okolností může udělat různá vyšetření a poradit vám. Vyšetření posoudí každý aspekt vaší připravenosti otěhotnět.

14. Hlídejte si váhu

Se zdravou tělesnou hmotností je snazší otěhotnět, takže pokud máte pocit, že byste mohli trošku zhubnout, je dobré takovou změnu provést.
Víte, kolik je váš index BMI? Vydělením váhy v kilogramech druhou mocninou vaší výšky v metrech získáte hodnotu BMI (celý vzorec tedy vypadá takto: BMI = Váha [kg] / (Vyška [m])² O normální tělesné hmotnosti se hovoří, je-li hodnota BMI mezi 18,5 a 24,9. Pod je 18,5 a méně, jste příliš hubení, a pokud máte hodnotu 24,9 a více, máte nadváhu.

Tabulka BMI - Důležitý ukazatel nejen pro ženu před těhotenstvím.
Pokud jste se v počtech zamotali, nevadí. Zde je ještě přehledná tabulka, u které výpočet hodnoty BMI dělat nemusíte. Dolní osa představuje vaši výšku, svislá osa vlevo vaši hmotnost. V místě grafu, kde se osy střetnou hned uvidíte hodnocení vašeho BMI.

Problém může být jak nízký, tak vysoký index BMI (tzn. podváha i nadváha). Pokud máte pocit, že váhu sama nezvládnete dát do normálu, požádejte o pomoc lékaře nebo výživového specialistu.

Je důležité, abyste dlouhodobě podporovali své celkové zdraví! Myšlenky na vaše vlastní tělo vám navíc pomohou odvrátit pozornost od stresu z narození dítěte – a o tom je další bod č. 15.

15. Milujte se

Nedopusťte, aby jste soulož vnímali jen jako „akt, který má být vykonán“. Milujte se se svým partnerem často, buďte zábavní, hraví, spontánní. Zdravý sexuální život posiluje vztah. Pokud nemáte nějaký známý problém s plodností, neřešte načasování. Milujtese tak často, jak vám to síly dovolí 🙂

16. Zjistěte si plodné dny

Je dobré znát proces početí a fungování vašeho těla, pokud chcete zvýšit šanci na otěhotnění.

Milostný akt by se měl konat během „plodných dnů“. Plodné dny odborníci určují 5 dní před ovulací a 24 hodin po ovulaci. V období ovulace oplodněné vajíčko prochází vejcovodem do dělohy, kde se zahnízdí. Zahnízděných vajíček je cca polovina, druhá polovina z nich zahyne během pokusu o zahnízdění.

Podívejte se na krátkou ale zajímavou animaci toho, jak se chová vajíčko v plodných dnech.

17. Zajímejte se o rodinnou historii

Zdraví vašeho dítěte bude také ovlivněno genetickými faktory, takže stojí za to se zeptat rodičů, prarodičů a příbuzných na dědičná onemocnění v rodině. Váš partner ať dělá totéž.

Pokud máte obavy z nějaké dědičné poruchy, navštivte genetickou poradnu

18. Pozor na spánek

Naše tělo potřebuje odpočinek, aby správně fungovalo. Dopřejde si dostatek spánku před těhotenstvím i během něj. Snažte se v noci spát 8 hodin a pokud je to možné, přes den si dejte i malého šlofíka (max 20 min).

19. Omezte příjem kofeinu

Pijete hodně kávy nebo jiných kofeinových nápojů? Výzkum ukázal, že těhotné ženy mohou konzumovat až 200 mg kofeinu denně, což jsou cca dvě espressa. Pokud nyní pijete více, než toto množství, měli byste to začít omezovat, nebo pokud pijete kávu hlavně kvůli její chuti, přejděte na bezkofeinovou kávu, nebo zvažte úplně přestat kávu pít. Pití kávy totiž blokuje „hormon spánku“, který celý den přirozeně stoupá tak, že večer jdete unaveni spát. Pití kávy vám může potřebu zpánku zpomalit, a tedy narušit klidný a dlouhý osmihodinový spánek.

20. Pijte dostatek tekutin

60% vašeho těla je voda, takže pokud si přejete zůstat zdravá, musíte si hlídat pitný režim. Doporučené denní množství pro ženu je 2 litry vody denně. Během těhotenství možná budete potřebovat více vody, takže je dobré si na to hned zvyknout. Je důležité, aby váš denní příjem tekutin skutečně sestával z čisté vody a ne z nealkoholických nápojů. Pokud je pro vás těžké přepnout na čistou neochucenou neperlivou vodu, zkuste si doma vyrobit vlastní domácí limonádu s lisovaným citronem, pomerančem a medem.
Pokud máte s hlídáním pitného režimu problém, není nic jednoduššího, než si v mobilu nastavit upomínky, nebo stáhnout nějakou aplikaci, které vás upozorní, že už je čas vypít 1-2 dl vody ve stanoveném intervalu

21. Promluvte si se svým partnerem o jeho fyzické přípravě

Problémy s plodností jsou jak u žen, tak i u mužů, proto je důležité, aby váš partner také dbal na tyto věci:
• vyšetření u obvodního lékaře
• zdravá strava
• pohyb, cvičení
• nekouřit a pokud možno alkohol pít s mírou

22. Dejte sbohem těžké fyzické práci

Zvedání těžkých předmětů, vstávání a naklánění může vést k menstruačním poruchám, problémům s plodností nebo dokonce k potratům. Pokud je vaše práce fyzicky náročná, poraďte se se svým lékařem, zda by nemylo na zvážení odejít dříve na rizikové těhotenství (pokud vás zaměstnavatel nemůže nebo nechce přeřadit na lehčí práci). Jakmile otěhotníte, měla byste se rozhodně vyhnout zvedání těžkých věcí, zvedání hlavy nebo pravidelnému ohýbání nebo dřepu.

23. Udělejte si čas na romantiku

Vždy si udělejte s partnerem čas na to, abyste udrželi vášeň a lásku ve vašem vztahu. Snažte se trávit čas společně jako na začátku vašeho vztahu.

24. Bavte se s přáteli a snažte se být každý den šťastná

Můžete otěhotnět již při prvním pokusu, ale často nějakou dobu trvá než těhotenský test vyjde pozitivně. Po celou dobu snažení mějte stále na paměti, že je to úplně normální, když ani po pár měsících neuspějete. Nedopusťte, aby se vám zhoršila psychika, a vy to budete vnitřně vzdávat. I když se jedná o poslední bod tohoto seznamu, ve většině případů je psychická pohoda pro úspěšné početí nejvíce důležitá.

Žijte tedy naplno, bavte se s přáteli, dělejte si radost, buďte k sobě navzájem pozorní. Pokud existuje něco, co si přejete, možná je ten pravý čas si to splnit (či nadělit). Zaměstnejde mysl, abyste nemysleli na neúspěch a uvidíte, že brzy to určitě vyjde 🙂

Život je čekání na to, kdy se sny změní ve skutečnost.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *